افشاگری سی ان ان: ترامپ خواستار استقرار 10 هزار نیروی ارتش بود

به گزارش مجله تار و سه تار، شبکه خبری سی ان ان فاش کرد که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا خواستار استقرار 10 هزار نیروی ارتش در شهرهای مختلف این کشور برای سرکوب اعتراض ها بوده است.

افشاگری سی ان ان: ترامپ خواستار استقرار 10 هزار نیروی ارتش بود

سی ان ان بامداد یکشنبه به نقل از یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا اضافه نمود که مارک اسپر وزیر دفاع و مارک میلی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا با این تصمیم ترامپ مخالفت کرده اند.

براساس این گزارش، اسپر با وجود مخالفت با نظر ترامپ، یکهزار و 600 نیروی ارتش را به واشنگتن پایتخت آمریکا اعزام کرد اما 5 هزار نیروی گارد ملی حاضر در آن منطقه نیازمند کمک این نیروها برای سرکوب ناآرامی ها نشدند.

یک مقام دیگر وزارت دفاع آمریکا به سی ان ان گفت که رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا به شدت معتقد بوده شرایط کنونی در حدی که نیازمند اعزام نیروهای ارتش باشد، حاد نبوده است؛ این ارزیابی ممکن بود دستور احتمالی ترامپ در این زمینه را از لحاظ قانون با مشکل روبه رو کند.

ترامپ هفته گذشته تهدید کرد که برای سرکوب اعتراضات ناشی از قتل جورج فلوید سیاهپوست آمریکایی که به دست یک پلیس سفیدپوست کشته شد، با استفاده از اختیارات ریاست جمهوری خود نیروهای ارتش را به شهرهای آمریکا اعزام می کند.

این تهدید ترامپ با نقدها گسترده ای روبه رو شد تا جایی که اسپر وزیر دفاع او نیز به آن واکنش نشان داده و گفت که نیازی به اعزام نیروهای ارتش نمی بیند. اسپر قصد داشت 1600 نیروی اعزام شده به واشنگتن را نیز به پایگاه های ارتش بازگرداند اما با تهدید به برکناری، از این اقدام منصرف شد

تهدید ترامپ به استفاده از ارتش برای سرکوب تظاهرات چنان ابعاد گسترده ای یافت که جیمز متیس وزیر دفاع پیشین آمریکا در اقدامی بی سابقه به انتقاد بسیار تند از ترامپ پرداخت و در بیانیه ای او را تهدیدی علیه قانونی اساسی آمریکا توصیف کرد.

متیس گفت: حدود 50 سال پیش وقتی به ارتش پیوستم و سوگند خوردم که از قانون اساسی حمایت و حفاظت کنم، هرگز فکر نمی کردم به نظامیان دستور داده شود که حقوق قانونی شهروندان خود را نقض کنند.

وزیر دفاع پیشین ترامپ گفت که شهرهای آمریکا را نباید میدان نبرد دانست و اضافه نمود: دونالد ترامپ اولین رییس جمهوری در زندگی من است که برای متحد کردن مردم آمریکا تلاش نمی کند؛ حتی تظاهر به تلاش هم نمی کند. او در عوض سعی می کند میان ما اختلاف بیاندازد.

89 مقام پیشین وزارت دفاع آمریکا نیز در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست نسبت به تهدید ترامپ در مورد استفاده از ارتش برای سرکوب اعتراض ها هشدار دادند. لئون پانه تا، چاک هیگل و اش کارتر وزرای دفاع پیشین آمریکا از جمله افرادی هستند که در این یادداشت مشارکت کرده اند.

در این یادداشت که بامداد شنبه منتشر شد، آمده است: ما به عنوان رهبران پیشین وزارت دفاع- در بخش های غیرنظامی و نظامی، اعم از جمهوری خواه، دموکرات و مستقل- همچون رییس جمهوری و همه اعضای ارتش سوگند یاد کردیم که از قانون اساسی آمریکا دفاع کنیم.

مقام های پیشین دفاعی آمریکا اعلام کردند: ما درباره خیانت رییس جمهوری به سوگندش و تهدید او به استفاده از ارتش برای نقض حقوق شهروندان آمریکا هشدار می دهیم.

این یادداشت، اندکی پس از آن منتشر شد که 280 دیپلمات و مقام نظامی ارشد سابق در نامه ای از تهدید ترامپ به استفاده از ارتش علیه معترضان اعتراض کرده و هشدار دادند.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 16 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 982

به "افشاگری سی ان ان: ترامپ خواستار استقرار 10 هزار نیروی ارتش بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افشاگری سی ان ان: ترامپ خواستار استقرار 10 هزار نیروی ارتش بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید