ماجرای خبر اصلاح قیمت حامل های انرژی چه بود؟

به گزارش مجله تار و سه تار، چند روز پیش در چهلمین جلسه شورای عالی هماهنگی سران سه قوه، مباحثی درباره اصلاح قیمت حامل های انرژی مطرح شد و این شائبه را به وجود آورد که دولت برنامه هایی را برای افزایش یا اصلاح قیمت بنزین و حامل های انرژی دارد؛ اما وزیر نفت صراحتا این مساله را تکذیب کرد و گفت هنوز هیچ تصمیمی نهایی نشده است.

ماجرای خبر اصلاح قیمت حامل های انرژی چه بود؟

به گزارش خبرنگاران، وزیر نفت و سران دولت بارها اعلام کرده اند که در سال جاری هیچ گونه افزایش قیمتی در بنزین صورت نخواهد گرفت؛ با این وجود چهلمین جلسه شورای عالی هماهنگی سران سه قوه روز شنبه با حضور سران قوا تشکیل شد و در آن مباحث مربوط به اصلاح ساختاری بودجه، سازمان برنامه و بودجه گزارش خود را درباره ساز و کار معین قیمت حامل های انرژی با توجه به شرایط اقتصادی کشور ارایه کرد و تصمیمات لازم بر اساس استفاده بهینه از مزیت نسبی در انرژی و زنجیره تولید ارزش در اقتصاد کشور، اتخاذ شد.

در این راستا، رئیس جمهوری تأکید کرد که هرگونه عواید حاصل از هرگونه اصلاح ساختاری قیمت ها صرفاً باید به اقشار کم درآمد و افراد دارای درآمد ثابت انتقال داده شود تا کاهش قدرت خرید آنان با توجه به نوسانات تورمی در حد ممکن جبران شود؛ در بخش دیگری از طرح اصلاح ساختاری، پیشنهادهای مربوط به اصلاح نظام اقتصادیاتی کشور مورد بررسی قرار گرفت و اصول و جهت گیری های اساسی از قبیل کاهش معافیت های اقتصادیاتی، افزایش شفافیت و حمایت از تولید با استفاده از تخفیف های هدفمند اقتصادیاتی مورد بحث قرار گرفت.

از سوی دیگر به تازگی نایب رئیس و عضو هیات مدیره اتحادیه جایگاه داران سوخت از یک تبصره قانونی سخن به میان آورده که بر اساس آن باید مبلغی از مصرف کنندگان تحت عنوان حق الزحمه و یا حق العمل اخذ شود.

عطاپور در این باره به خبرنگاران گفت که بر اساس تکلیف مجلس شورای اسلامی، مقرر شده مبلغی از مصرف کنندگان تحت عنوان حق العمل و حق الزحمه برای جایگاه داران از مصرف کنندگان اخذ شود اما تاکنون این طرح اجرایی نشده است. او همچنین با اشاره به مذاکرات اجرا شده با مقامات وزارت نفت درباره اجرای تبصره 14 قانون بودجه سال 1398 اظهار کرد که این تبصره جایگاه ها را موظف کرده تا درصدی را از مصرف کنندگان به عنوان حق العمل و حق الزحمه دریافت کنند البته این موضوع چندین سال است که بلاتکلیف باقی مانده و ما منتظریم وزارت نفت و شرکت پخش و پالایش فراورده های نفتی این موضوع را ابلاغ و اعمال کنند.

به گفته وی قرار بر این بود که این طرح تا اوایل شهریورماه اعلام شود اما به تاخیر افتاده و ظاهرا علت آن نیز ادامه مذاکرات دولت و وزارت نفت بوده است، اما بر اساس قانون بودجه سال 1398، تکلیف مجلس شورای اسلامی این بود که باید درصدی از ارزش ریالی فراورده به عنوان حق الزحمه و حق العمل از مصرف کننده دریافت شود.

رئیس هیات مدیره اتحادیه جایگاه داران سوخت، هدف این طرح را در راستای واگذاری تصدی گری، تسهیل کارها، کاهش هزینه های سربار، صرفه جویی در هزینه های بالادست دانسته که طبق برنامه باید از سال 1392 اجرایی می شد اما این اتفاق نیفتاد؛ با این وجود در سال 1398 مجلس، تکلیف کرده که دولت باید این کار را انجام دهد.

اما رقمی که جایگاه داران پیشنهاد داده بودند 20 درصد بود که یک میانگین بین 10 تا 20 درصد برای بنزین و 30 درصد برای نفت گاز در نظر گرفته شده است که عطاپور در این باره با تاکید بر این مساله که قیمت بنزین ارتباطی با حق الزحمه ندارد، خاطرنشان کرد: این موضوع نیز مانند سایر کالاهای استراتژیک یا کالاهایی که تحت یارانه هستند، لحاظ می شود و ارتباطی با قیمت انرژی ندارد؛ به گونه ای که 1000 تومان قیمتی که برای بنزین در نظر گرفته شده، ثابت است و مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که این مبلغ نباید در سال 1398 افزایش یابد.

وی با بیان این که مشکل جایگاه ها قرار دریافت در شرایط بلاتکلیفی است، تصریح کرده که ما در حال پیگیری هستیم و شرکت ملی پخش نیز تاکنون در تلاش بوده تا با دولت مذاکره کند تا یک مقدار از این مبلغ را توسط این شرکت تامین و مابقی نیز به عنوان حق العمل از مصرف کنندگان اخذ شود.

اما این اظهارات در حالی اجرا شده که بیژن زنگنه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره صحت صحبت های جایگاه داران مبنی بر افزایش قیمت بنزین و دریافت مبلغی به عنوان حق الزحمه برای جایگاه داران از مردم، شرح داد: برداشتی که در این باره شده درست نیست. وی همچنین درباره مصوبه شورای اقتصاد درباره افزایش قیمت حامل های انرژی گفت: هنوز هیچ تصمیمی نهایی نشده است.

برداشت نادرست از سخنان وزیر نفت درباره قیمت بنزین

از سوی دیگر، اداره کل روابط عمومی وزارت نفت به دنبال برداشت نادرست برخی رسانه ها از سخنان وزیر نفت درباره قیمت بنزین به منظور تنویر افکار عمومی اطلاعیه ای منتشر و خاطرنشان کرد: در پی برداشت نادرست برخی رسانه ها از سخنان روز یکشنبه، 31 شهریورماه بیژن زنگنه، وزیر نفت در حاشیه آیین گشایش رسمی سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست، درباره قیمت بنزین به آگاهی می رساند، وزیر نفت در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی برای افزایش قیمت حامل های انرژی به وزارت نفت ابلاغ شده است؟ اظهار کرد: هنوز تصمیمی نهایی نشده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 363

به "ماجرای خبر اصلاح قیمت حامل های انرژی چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای خبر اصلاح قیمت حامل های انرژی چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید