موضع کردها درباره نخست وزیری عدنان الزرفی، حل اختلافات سخت است

به گزارش مجله تار و سه تار، خبرنگاران، سرویس بین الملل- حلیمە ملایی: رئیس جمهور عراق در حالی عدنان الزرفی، سیاستمدار عراقی را برای تشکیل کابینە مأمور کردە است کە احتمال می رود سرنوشت محمد توفیق علاوی، مأمور مستعفی پیشین تشکیل کابینە عراق، در انتظار او هم باشد.

موضع کردها درباره نخست وزیری عدنان الزرفی، حل اختلافات سخت است

خبرها حاکی از آن است کە در میان جریانات سیاسی عراق چندین گروه بە مخالفت و عدەای نیز موافق تصدی پست نخست وزیری عراق از سوی عدنان زرفی هستند. برای اطلاع از موضع کردها در خصوص نخست وزیر جدید عراق، خبرنگاران با دکتر شیرکو جودت نمایندە مجلس اقلیم کردستان عراق از حزب اتحاد اسلامی کردستان مصاحبه کردە است که در ادامه می آید.

*موضع کردها در خصوص نخست وزیری عدنان الزرفی، مکلف به تشکیل کابینە دولت عراق چیست؟ آیا کُردها بە کابینە عدنان زرفی رأی اعتماد می دهد؟

اگرچە با جدیت در حال آنالیز شرایط جدید عراق هستیم، اما رهبران کُرد تا به امروز بە صورت رسمی در قبال نخست وزیری عدنان الزرفی اعلام موضع نکردەاند. مشاهدات ما این است کە عدنان زرفی برنامە مدون و تازە ای برای عبور دادن عراق از بحران کنونی ندارد یا حداقل چیزی ارائە ندادە است. باید دید چە برنامەهای دارد و موضع وی در قبال اقلیم کردستان چگونە است.

*آیا رهبران کُرد برنامەای برای ملاقات و مذاکرە با عدنان الزرفی دارند؟

طبق اعلام دفتر عدنان الزرفی، وی در روزهای آیندە سفری بە اقلیم کردستان خواهد داشت و با رهبرای احزاب کردی و مسئولین حکومت اقلیم کردستان نیز ملاقات و مصاحبه می نماید.

*آیندە حل اختلافات میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق را چگونە می بینید؟ چە زمانی وقت انتها این اختلافات است؟

توافق واقعاً سخت است، چون هم در عراق و هم در اقلیم کردستان مداخلات خارجی ها بر ارادە ذاتی، ملی و داخلی غلبە کردە است. در نتیجە این جو حاکم است کە تا به امروز توافق و حل معضلات انجام نشدە است.

متاسفانە منافع اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق در برخی موارد متفاوت است. اما رسیدن بە توافق غیر ممکن نیست و می گردد معضلات را حل کرد اگر منافع شخصی و مداخلات در راه رسیدن بە توافقات مانع تراشی نکند.

*از دید شما مهمترین و تأثیر گذارترین اتفاق سال گذشتە (98) در منطقە و دنیا چیست؟

متاسفانە بیماری همەگیر کرونا مهمترین و در عین حال بدترین اتفاق سال گذشتە بود کە در ابعاد انسانی، مالی و سیاسی و اجتماعی بر دنیا تأثیر گذاشت. اگرچە این رویداد ناخوشایند از طرفی هم پند و عبرتی برای بشریت بود تا دریابند نباید محیط زیست را برهم زد، کە اگر این طور شد، سزای آن فاجعەای این چنین مرگبار است.

*گفتید کە مهمترین اتفاق سال گذشتە کرونا بود، برای مقابلە با شیوع این بیماری، وزارت بهداشت اقلیم کردستان چه مسائل و کاستی های دارد؟ مردم اقلیم توصیەهای بهداشتی را رعایت می نمایند؟

تا به امروز هماهنگی خوبی بین مردم و وزارت بهداشت و دستگاه های حکومتی اقلیم برقرار است، اما برای پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری در اقلیم کردستان احتیاج است مردم بیشتر رعایت نمایند و قرنطینە و خودمراقبتی را مورد توجە قرار دهند تا اوضاع از کنترل خارج نگردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tar-3tar.ir شناسه مطلب: 803

به "موضع کردها درباره نخست وزیری عدنان الزرفی، حل اختلافات سخت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موضع کردها درباره نخست وزیری عدنان الزرفی، حل اختلافات سخت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید